Biuro Badań Społecznych Question Mark funkcjonuje od 2010 roku. W 2019 zostało przekształcone w spółkę z o.o. Posiadamy zaplecze naukowe z obszaru socjologii, statystyki, marketingu, antropologii, kulturoznawstwa i administracji. W zakresie doradztwa posiadamy ekspertów z obszaru kultury, prawa, psychologii oraz doradców zawodowych i integracyjnych.
Jesteśmy idealni: nie za mali (z powodzeniem realizujemy złożone, ogólnopolskie projekty), nie za duzi (wciąż wkładamy serce w badania i usługi doradcze, staramy się być w trenie z naszymi ankieterami i doradcami, mamy pełną kontrolę nad całością procesu badawczego i doradczego a wieczorem po pracy możemy godzinami rozmawiać o swoich przygodach badawczych i idealnym dopasowaniu naszych porad do potrzeb klientów).
Współpracujemy zarówno z podmiotami publicznymi (ministerstwa, jednostki samorządu terytorialnego, instytucje publiczne), III sektorem, jak i firmami prywatnymi.
Wykonujemy badania przy zastosowaniu różnorodnych metod i technik badawczych.
Świadczymy usługi doradcze i szkoleniowe w języku polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
Chcesz poznać opinię społeczną, zbadać rynek, ewaluować jakieś działania?
Nie masz pomysłu, jak to zrobić?
Dla nas nie ma rzeczy niemożliwych! Dotychczas z powodzeniem realizowaliśmy różnorodne projekty badawcze w wielu dziedzinach. Realizowaliśmy szkolenia i świadczyliśmy usługi doradcze.
Co badamy najczęściej?
Kulturę i sztukę – zbadaliśmy do tej pory m.in. preferencje kulturalne Polaków, polski rynek muzyczny, branżę modową, polski design, rekonstrukcje historyczne, wpływ infrastruktury na otoczenia.
Opinie, potrzeby i preferencje – analizowaliśmy potrzeby cyfrowe przedsiębiorców i przedstawicieli administracji publicznej, badaliśmy wiedzę i postawy lekarzy, diagnozowaliśmy potrzeby i preferencje przedstawicieli organizacji pozarządowych, określaliśmy preferencje i oczekiwania klientów instytucji kultury.
Rynek, usługi i produkty – zarówno dla podmiotów publicznych, organizacji pozarządowych, jak i przedsiębiorstw prywatnych: wykonywaliśmy analizy popytu i ewaluacje, badania wizerunku i satysfakcji, analizowaliśmy możliwe sposoby wzmocnienia poprzez szkolenia współpracy z Chinami i usługi zautomatyzowanego doradztwa biznesowego, zbadaliśmy ekspozycje współczesnego człowieka na fale elektromagnetyczne.
Oferujemy usługi doradcze i szkoleniowe – nauczanie nie jest nam obce, w naszym zespole pracują nauczyciele akademiccy i szkoleniowcy specjalizujący się w realizacji szkoleń i warsztatów. Współpracujemy z tłumaczami a nasi doradcy posługują się min. dwoma językami.
Prowadzimy badania na terenie całej Polski oraz uczestniczymy w realizacji projektów międzynarodowych. Pracujemy zarówno tradycyjnie (posiadamy mobilny zespół badawczy, współpracujemy z ogólnopolskimi sieciami ankieterskimi, mamy własną fokusownię) jak i zdalnie (prowadzimy badania telefoniczne i internetowe, organizujemy ogólnopolskie konsultacje on-line i doradztwo on-line).
Do każdego tematu podchodzimy w sposób zindywidualizowany i profesjonalny.
Jak badamy?
Celem naszych badań jest obserwacja, opis i wyjaśnienie zjawisk i prawidłowości towarzyszących życiu społecznemu, uchwycenie zachodzących w nich zmian oraz ich tłumaczenie. W swojej praktyce badawczej najchętniej i z powodzeniem stosujemy triangulację metod badawczych, tj. łączenie w jednym projekcie badawczym technik ilościowych i jakościowych, co w efekcie pozwala na jednoczesne poznanie zarówno pogłębionych informacji na temat badanego zjawiska, jak i umiejscowienie ich w szerszym kontekście statystycznym.
Ilościowo
Kiedy wiadomo, jakie informacje i zjawiska zbadać, ale wciąż pozostają pytania „Co?”, „Ile?”, „Jak często?”, „W jakiej skali?”, odpowiedzią są ilościowe techniki badań społecznych.
Badania ilościowe polegają na liczbowym określeniu parametrów badanego zjawiska. Największą zaletą badań ilościowych jest relatywnie szybkie pozyskanie dużej ilości danych pochodzących od licznej grupy badanych oraz, przy zastosowaniu odpowiednich metod doboru statystycznego, możliwość uogólnienia uzyskanych wyników na całą badaną populację. Do najbardziej rozpoznawalnych badań ilościowych należą różnego rodzaju sondaże opinii (konsulentów, pracowników, kontrahentów).
Techniki ilościowe mają swoje zastosowanie w tych badaniach, w których potrzebne jest szybkie poznanie np.: częstości już określonych zjawisk i zachowań, ustalenie skali rozpowszechnienia opinii i poglądów w określonych grupach, analiza poziomu ogólnej satysfakcji klientów. Badania te mogą być z powodzeniem stosowane w analizie ad-hoc, kiedy trzeba doraźnie zbadać i opisać jakieś zjawisko (np. określić potencjalne zainteresowanie, scharakteryzować grupę docelową), jak i w badaniach panelowych (rozłożonych w czasie), które pozwalają śledzić zmiany tego zjawiska, np. w reakcji na zmieniające się otoczenie (wprowadzenie nowego modelu biznesowego, realizację nowego projektu lub programu).
W badaniach ilościowych wykorzystujemy następujące techniki badawcze:
PAPI (Paper and Pencil Interview) oraz CAPI (Computer Assisted Personal Interview) - badania ankietowe przeprowadzane bezpośrednio z respondentem przy zastosowaniu tradycyjnego papierowego kwestionariusza ankiety lub ze wspomaganiem komputerowym
CATI (Computer Assisted Telephone Interview) – badania ankietowe realizowane telefoniczne ze wspomaganiem komputerowym
CAWI (Computer Assisted Web Interview) – badania ankietowe realizowane przy pomocy technologii internetowych
Ankieta audytoryjna – najczęściej przybiera postać ankiety PAPI realizowanej w określonej przestrzeni (instytucji, sklepie, podczas określonego wydarzenia), wśród wybranej lub wylosowanej grupy respondentów
Analizy statystyczne – są przez nas wykorzystywana zarówno do analizy danych pozyskanych za pomocą innych technik badawczych, jak i do analizy liczbowych danych zastanych lub przekazanych przez klienta
Jakościowo
Kiedy należy dogłębnie i zrozumieć jakieś zjawisko i odpowiedzieć na pytania „Dlaczego?”, „W jaki sposób?”, „W jakim celu?”, z pomocą przychodzą jakościowe techniki badań społecznych.
Badania jakościowe pozwalają na poznanie i zrozumienie zjawisk społecznych z perspektywy wewnętrznych przeżyć ich uczestników. Badaniami objęte zostają zazwyczaj mniejsze grupy badanych. Ich dobór najczęściej nie jest reprezentatywny w rozumieniu statystycznym i nie pozwala na generalizację, ale umożliwia uchwycenie pełnej różnorodności zjawisk, opinii, poglądów i zachowań w badanej grupie. Badania jakościowe mają nieocenione znaczenie w przypadku badania i analizy zjawisk jeszcze niepoznanych lub poznanych jedynie powierzchownie.
Techniki jakościowe pozwalają na dotarcie do, często nieuświadamianych, wzorców i motywów działań i są z powodzeniem stosowane tam, gdzie potrzebne jest poznanie potrzeb i oczekiwań oraz zrozumienie zachowań klientów, poznanie wizerunku marki lub produktu w ich oczach, testowanie nowych rozwiązań, projektowanie innowacyjnych programów.
W badaniach jakościowych wykorzystujemy następujące techniki badawcze:
Obserwacje – naukowa i badawcza obserwacja pozwala na określenie prawidłowości kierujących tymi zjawiska, które można poznać jedynie poprzez uczestnictwo w nich.
IDI (Individual In-Depth Interview) oraz ITI/TDI (In-depth Telephone Interview / Telephone In-Depth Interview) - pogłębiony wywiad indywidualny polegający na rozmowie badacza z respondentem (bezpośrednio lub za pośrednictwem telefonu) pozwala na dotarcie do wewnętrznych potrzeb i motywacji. Wywiady pogłębione realizujemy również w formie diad i triad (wywiad jest prowadzany jednocześnie z 2 lub 3 osobami), których wartością jest możliwość bieżącego konfrontowania opinii oraz prześledzenia interakcji pomiędzy respondentami.
Wywiady narracyjne oraz storytelling - badania polegające na analizie sposobu budowania narracji przez respondentów pozwalają na dotarcie do pogłębionych często nieuświadamianych prawidłowości wpływających na motywacje, opinie i poglądy przedstawicieli określonych grup (np. artystów, konsumentów, ekspertów). Badania te mają nie tylko olbrzymią wartość biograficzną, ale są także z powodzeniem stosowanie w analizach marketingowych, a których narracja dotyczy marki, produktu lub usługi.
FGI (Focus Group Interview) – zogniskowany wywiad grupowy (najczęściej w grupie od 6 do 12 osób) pozwala pozyskać informacje od wielu respondentów jednocześnie, umożliwia ich zestawienie. W czasie FGI, poprzez wykorzystanie interakcji i efektu synergii, wypracowuje się wnioski wykraczające poza jednostkowe opinie i pogląd, pozwalają na analizę dynamiki postaw oraz interakcji pomiędzy badanymi. W czasie wywiadów grupowych wykorzystujemy techniki projekcyjne i kreatywne. W ramach grupowych technik badawczych realizujemy także warsztaty user design / user experience.
Case study (analiza przypadku / studium przypadku) – to badanie którego celem jest możliwie szczegółowy i pogłębiony opis konkretnego przypadku (zjawiska, wydarzenia, marki, instytucji) pozwalający na poznanie przyczyn i rezultatów jego przebiegu oraz szerzej danego modelu biznesowego, cech rynku, uwarunkowań technicznych, kulturowych, społecznych itp. Celem jest przede wszystkim wskazanie potencjalnych szans i zagrożeń, które należy uwzględnić w projektowaniu analogicznych „przypadków”.
Panel ekspercki – to spotkanie lub cykl spotkań zespołu ekspertów (dobranych ze względu na swoje szczególe kompetencje, wiedzę i doświadczenie), których celem jest dokonanie metaanalizy, oceny i interpretacji dostępnych danych (również wyników badania realizowane za pomocą innych technik badawczych) oraz sformułowanie wniosków i rekomendacji. Możemy zorganizować panel ekspertów zarówno jako samodzielną technikę badawczą o charakterze eksploracyjnym lub eksplanacyjnym, jak i jako formę weryfikacji i podsumowania całego projektu badawczego.
Desk research - (analiza danych zastanych / źródeł wtórnych) polega na analizie istniejących i dostępnych informacji na temat badanego zjawiska. Podstawą desk research są dokumenty statystyki publicznej, bazy danych, raporty, sprawozdania, analizy pracowania i publikacje, strony www. Najważniejszym elementem desk reserach jest kompilacja i wzajemna weryfikacja dostępnych informacji w celu precyzyjnego poznania i opisania analizowanych zagadnień. Każdorazowo pozyskane informacje są przez nas weryfikowane pod kątem aktualności i wiarygodności.
Przygotowane przez nas analizy desk research mają zarówno ilościowy, jak i jakościowy charakter – analizą obejmujemy nie tylko gotowe opracowania, ale sięgamy również do danych źródłowych, które poddane analizom statystycznym również stanowią podstawę naszych wnioskowań.
Badania desk research są relatywnie szybkie, tanie i najczęściej nie wymagają pracy terenowej zespołu badawczego. Desk research może być wykorzystywana zarówno jako podstawowa i wiodąca technika badawcza, jak i stanowić rozpoznawczy wstęp większego projektu badawczego.